Nume
Email
Categoria din care vrei sa primesti
cultura-educatie
Celebrul tenor Vasile Moldoveanu se întoarce acasă

Celebrul tenor Vasile Moldoveanu se întoarce acasă(1588)

Primăria municipiului Constanţa organizează, în data de 28 octombrie, orele 10.00, la Sala “Remus Opreanu”, la evenimentul prilejuit de prezenţa la Constanţa a celebrului tenor constănţean Vasile Moldoveanu.
Elevii şcolii nr. 11, precum şi cei ai colegiilor “Ovidius” şi “Regina Maria” din Constanţa vor încânta auditoriul cu un potpuriu din celebre piese muzicale.

Tenorul român Vasile Moldoveanu s-a născut la Constanța, în 6 octombrie 1935, și a studiat canto la Conservatorul "Ciprian Porumbescu" din București, sub îndrumarea tenorului Dinu Bădescu, fiind student în clasa pregătită de Octav Enigărescu. A debutat la Opera Română din București la 9 ianuarie 1966, în rolul Arlecchino din Pagliacci de Ruggero Leoncavallo, potrivit Wikipedia.

Cariera sa în România a fost relativ scurtă. A cântat numai la Opera Română din București (astăzi cunoscută sub numele de Opera Națională București) de-a lungul a șapte stagiuni, între 1966-1971. A cântat în 22 de opere, în general în roluri secundare, dar și în câteva roluri principale: Rinuccio (Gianni Schicchi), Rodolfo (La bohème), Il Duca di Mantova (Rigoletto), Ernesto (Don Pasquale), sau Tamino (Die Zauberflöte - care este și ultimul său spectacol în România, pe data de 23 iunie 1972). De asemenea, apare și pe primele discuri de operă de la Electrecord, în roluri secundare (La traviata, Samson et Dalila, Carmen).
În anul 1971 este invitat de agențiile Viktor Vladarski și Friedrich Pasch la o serie de audiții în Germania. Nefiind membru în P.C.R., a obținut cu dificultate viza de ieșire din țară. Ajunge în Germania în anul 1972 și decide să nu mai revină în România comunistă. Autoritățile pornesc o anchetă și este condamnat la moarte, în contumacie, din cauza interpretării abuzive a unui paragraf din Codul Penal din 1968, care asocia învinuirea de “refuz al întoarcerii în țară” în timpul unei “misiuni de reprezentare a statului” cu acuzația de “trădare de țară”. În urma modificării Codului Penal în 1973, procesul este rejudecat în contumacie și tenorul Vasile Moldoveanu este condamnat la cinci ani de închisoare și confiscarea averii. Cazuri similare, la fel de neobișnuite, sunt și cel al regizorului român Petrică Ionescu, sau al balerinului Sergiu Stefanschi.

Cariera internațională
În anul 1972 debutează în rolul lui Manrico (Il trovatore) la Opera din Regensburg. Apoi, la Amsterdam, va fi Rodolfo (La bohème), apoi Il Duca di Mantova (Rigoletto) la Opera din Saint Gallen. Debutează la Opera de Stat din Viena ca Alfredo (La traviata) în 1973, unde va mai reveni în 1987 în rolul lui Des Grieux (Manon Lescaut). În același an, 1973, debutează în rolul lui Don Carlo din opera omonimă a lui Giuseppe Verdi, unul dintre rolurile emblematice ale lui Vasile Moldoveanu, pe care l-a cântat de 75 de ori în carieră.
În 1974 semnează un contract pe patru ani cu Opera din Stuttgart, condusă la acea vreme de Wolfgang Windgassen. În perioada următoare va cânta în numeroase producții la acest teatru: Lucia di Lammermoor, La bohème, Un ballo in maschera, La traviata. În 1976 este distribuit în opera Rigoletto pusă în scenă de Roman Polansky la Opera din München. În timpul anilor de început petrecuți la operele din Düsseldorf, Stuttgart, München, Berlin, Ludwigsburg este descoperit de Nelly Walter, vicepreședinte al firmei de impresariat Columbia Artists Management, care va deveni managerul artistului pentru o perioadă de 11 ani și care-l propune la Metropolitan Opera din New York. Debutează în 1979 la Covent Garden din Londra în Don Carlo (producția istorică a lui Luchino Visconti).
În 1977 devine Kammersänger al Operei din Stuttgart.
Debutul său la Metropolitan Opera a avut loc la 19 mai 1977, în timpul unui turneu al companiei la Minneapolis/Minesotta, în rolul lui Rodolfo, din opera La bohème, având-o ca parteneră în rolul lui Mimi pe Renata Scotto, alături de care va cânta apoi în mai multe spectacole. La Metropolitan Opera a cântat 105 spectacole, mai mult decât oricare alt tenor român, fiind solistul de naționalitate română cu cele mai multe prezențe în rol principal, de după război. Pentru comparație, în aceeași perioadă în care Vasile Moldoveanu cânta la Metropolitan, 1977-1986, Luciano Pavarotti avea 100 de apariții, Plácido Domingo - 149, iar José Carreras - 51. Tot 105 apariții a avut în perioada interbelică și soprana Amelita Galli-Curci, într-o perioadă similară de 10 ani.
A cântat zece roluri la Metropolitan Opera, fiind transmis în direct la TV în operele Don Carlo (1980 - 11 spectacole), Il tabarro (1981 - 12 spectacole) și Simon Boccanegra (1984 - 27 de spectacole). Pe lângă aceste roluri a cântat Arrigo din I Vespri Siciliani (4 spectacole), Turridu în Cavalleria rusticana (8 spectacole), Cavaradossi în Tosca (3 spectacole), Rodolfo în La bohème (6 spectacole), Des Grieux în Manon Lescaut (14 spectacole), Duca di Mantova din Rigoletto (8 spectacole) și Pinkerton din Madama Butterfly (12 spectacole). Începând cu 1987, după o intervenție chirurgicală complicată, își reduce activitatea pe continentul american. Ultimele sale apariții în Statele Unite sunt la Opera din Denver: Calaf (Turandot) și Des Grieux (Manon Lescaut).
Revenit în Europa, își continuă cariera la Paris (Manon Lescaut - 9 spectacole în 1991 și încă 5 în 1993), Monaco (I Vespri siciliani și Aida - în regia lui Giancarlo del Monaco), Nice (La fanciulla del West în regia lui Petrică Ionescu), Roma (Turandot), Lisabona (Manon Lescaut), Parma (Don Carlo), Pretoria, Africa de Sud (Un ballo in maschera) și diverse orașe din Germania (Stuttgart și Hamburg în mod special). Practic, singurul teatru de operă de primă mărime unde nu a cântat a fost Teatro alla Scala din Milano, deși au existat discuții pentru un spectacol cu I Vespri siciliani.
Vasile Moldoveanu avea o voce cu un timbru foarte plăcut și vibrant, de tenor liric, așa cum s-a considerat întotdeauna, dar cu un registru acut foarte sigur și puternic, ceea ce i-a permis să abordeze cu succes roluri tipice pentru tenor spinto (Calaf, Don Carlo, Don José, Manrico) dar și dramatice (Radames, Dick Johnson). Vocea sa, comparată uneori cu cea a unor mari tenori din trecut ca Giovanni Martinelli sau Franco Corelli, era dublată și de un fizic suplu și o privire ardentă, ceea ce făcea să fie foarte apreciat în unele roluri, de exemplu Luigi din Il tabarro, în urma transmisiunii TV a acestui spectacol de la Metropolitan ajungând să fie strigat de fani sau de către colegi: “Luigi! Uite-l pe Luigi!”
Paradoxal, deși a avut o carieră importantă, mai ales la Metropolitan Opera, și a fost mediatizat într-o epocă în care transmisiunile TV live erau la începutul lor, Vasile Moldoveanu este puțin cunoscut în România. Această lipsă a notorietății sale a fost cauzată în mod special de cenzura care opera în timpul comunismului în România, chiar în aceeași perioadă în care tenorul român era la apogeul carierei.
În anul 2010, Vasile Moldoveanu a făcut apel la decizia de condamnare cu închisoarea și a fost achitat definitiv.
În anul 2012, a fost decorat cu ordinul “Steaua României” în grad de Comandor, una dintre cele mai vechi și mai înalte distincții din România.
În prezent, Vasile Moldoveanu locuiește la Monte Carlo și se dedică orelor de master class cu tineri interpreți, în special din România.[7]   

George Andrei Popescu Primăria Constanța
Claudiu Palaz Consiliul Județean Constanța
OMD MAMAIA CONSTANTA
Ziarul Timpul WhatsApp

Adauga un comentariu

Aboneaza-ma la comentarii
OMD MAMAIA
IMPExpert Birotică și Papetărie

Editorial

„Nu am nicio reținere
scris de Mircea Lungu
în legătură cu experimentul schimbărilor care se vor petrece”. Amorțitor, în plină lumina unei conferințe de presă, glasul ofici(...)
citeste mai mult

Cele mai noi

Cele mai recente comentarii