Nume
Categoria din care vrei sa primesti
social

LA BALCIC, BULGARII PREGĂTESC NOUL SEZON ESTIVAL. AI NOȘTRI, CA BRAZII, AȘTEAPTĂ INDICAȚIILE NOULUI MINISTRU AL TURISMULUI !(3364)

Sorin Ovidiu Bălan, prietenul meu din studenție încoace, insista acum câțiva ani, tot timpul, de cum ne vedeam, și ne vedeam, pe atunci, destul de des, să mergem la bulgari. I se pusese lui pata pe bulgari! De fapt, nu numai lui...

De câte ori îl refuzam, prezentându-i argumentele mele, îi ceream să-mi spună ce este atît de spectaculos la bulgari și, mai ales, la Balcic, unde el se deplasa săptămânal cu gașca. A fost o perioadă în care cred că iubea mai mult Balcicul decât Brăila, orașul său natal, port la Dunăre, precizare care îl făcea să se simtă foarte bine. Ca și trimiterile la Terente, Brăilița și eroii romanelor scrise de tatăl său.
Mai aproape de zilele noastre, completate cu mândria că un brăilean de-al lui a ajuns primul ministru al României. Între timp, s-a vărsat cam repede...

I-am spus că, dacă mă convinge, folosindu-se de toate tertipurile sale gazetărești, merg cu el la Balcic. Mă așteptam să-mi rupă gura, cum se spune, cu tot felul de oferte ... Ei bine, asul din mâneca sa scurtă a fost un preparat oferit de restaurantul “Lotos” de pe faleza de la Balcic: rechin la castron!

Perspectiva de a mă confrunta cu un rechin, fie el și la castron, m-a determinat să accept invitația. Trebuie să mărturisesc că, la început, am fost dezamăgit de peisajul trist și prăfuit cu care ne-au întâmpinat primele sate din Bulgaria. Ca o farsă a istoriei, totul părea a fi o continuare fidelă a Dobrogei noastre, la fel de tristă, ponosită și săracă, cu garduri din piatră seacă…

Cum povestea cu rechinul era un pretext, m-am întrebat de ce vin românii în Bulgaria și, în mod deosebit, la Balcic ?! Intrigat de acest subiect, am revenit de mai multe ori la Balcic, ca să mă dumiresc ce anume îi determină pe constănțeni, pentru că ei reprezintă procentul cel mai mare de vizitatori ocazionali sau turiști, să accepte oferta bulgarilor!

Avem și noi peisaje cu Marea Neagră și aerosoli. E drept, nu mai avem flotă, dar diverse ambarcațiuni plutesc, încă, pe mare. Chiar vapori, ca să fac o glumă.

Marea Neagră noi. Marea Neagră ei. Geamanduri, pe alese. Înoată ei, înotăm și noi. Castel ei, castele de apă noi. Colac de salvare ei, colac de salvare noi. Calcan de contrabandă noi, calcan ei.

În rest, aceiași pești, dar preparați mult mai bine în Bulgaria. Am mâncat o hamsie delicioasă la “Tanino”, că, dacă aveam o căciulă la mine, aruncam cu ea după câini! Da nu erau nici câini… Asta, prima la mână.

A doua la mână, zâmbetul de pe chipul ospătarilor, răbdarea cu care îi ascultă pe cei ca mine, care vorbesc mai multe limbi de circulație internațională dintr-o suflare. Cu o excepție, pentru că nu există pădure fără uscături. Chiar și la Balcic.

Să continuăm comparațiile. Hoteluri cu vedere la mare, aproape de la egal la egal. Ultima oară ne-am cazat la hotelul “Selena”, o locație plasată chiar pe faleză, curată, dotată cu toate cele necesare, modernă. Doamna Anca, o gazdă minunată, m-a făcut să mă simt, alături de Claudia, ca în luna de miere…

Port de agrement ei, port de agrement noi. Uneori, îmi pare o glumă proastă să dai Constanța, în general, litoralul românesc pe Balcic!

Și, atunci, unde este diferența? Părerea mea este că pierdem categoric la servicii, chiar dacă noi stăm mult mai bine din punct de vedere geografic… De ce la ei marea miroase a mare, nu a canalizare, de ce peștele miroase a pește și nu a altceva?

Să ne aducem aminte ce a descoperit, anul trecut, Horia Constantinescu, șeful OPC Constanța, în unitățile de alimentație publică de pe litoralul românesc. Sunt convins că unitățile închise de Cattani se vor redeschide în noul sezon estival!

Mi-am petrecut sfârșitul de săptămână la Balcic. Practic, m-am integrat printre peștii din acvariu ca să văd pe blat ce fac vecinii noștri din turism, care este secretul tinereții fără bătrânețe a Balcicului. Vreau să vă spun că,vineri, sâmbătă și duminică, Balcicul a fost aglomerat ca în plin sezon estival!

Cu toate că jumătate din faleză este în renovare, acțiunea vizând și cele mai cunoscute hoteluri din zonă. Un fapt demn de remarcat. Fiind o vreme superbă de autentică primăvară, constructorii au ieșit la lucru, inclusiv duminică! Atenție, fără a perturba prin dezorganizare promenada turiștilor.

În timp ce bulgarii muncesc, în această perioadă, pe rupte, ai noștri continuă să hiberneze, arătându-ne printre suspine calendarul. NU DERANJAȚI.

Acum, dacă avem ministru nou la turism, să așteptăm să se așeze bine pe scaun. Lui Dobre i-au trebuit câteva luni bune ca să se întoarcă la cuptorul cu pâine al tatălui! În acest timp, bulgarii pregătesc cu seriozitate noul sezon estival. Și ne mai mirăm de ce pe 1 Mai românii pleacă în Bulgaria!

O primă diferență. Ei sunt gata cu pregătirile pentru sezonul estival, noi așteptăm indicațiile noului ministru al turismului! Spuneam că am stat trei zile la Balcic. Cu acest prilej, am întâlnit foarte, foarte mulți constănțeni…

Revin la argumente. La restaurant, am cerut un Amaretto mare cu patru boabe de cafea, după cum m-a învățat Romeo Hanți. Eroare. Nu aveau Amaretto. Și ce dacă? Ospătarul s-a dus în vecini și s-a întors cu o sticlă sigilată. Cât timp am stat la masă, ne-a băgat tot timpul în seamă cu discreție și profesionalism.

La noi,îți aduce mămăliga după ce ai terminat peștele, motivând că de la bucătărie i s-a spus că e desertul. O ospătăriță mi-a mărturisit că face tot ceea ce îi stă în putință să-mi aducă o farfurie... curată!

Revin la Balcic, unde se simte mentalitatea nemțească. Apropo. Am întâlnit și un grup de nemți. TUI mama lui de turism! Clientul nostru, chiar dacă este român, stăpânul nostru! Meniuri traduse în românește. Servicii bune la hotel. Prețuri mai mult decât prietenești. Mic dejun în cameră. Preparate de calitate. Pește proaspăt. Băuturi originale, de la mama lor. Berea olandeză e olandeză și fără pașaport. Nu e apă de ploaie. Servire exemplară. Cei mai mulți dintre lucrătorii din turism au învățat limba română, în timp ce noi nu știm să spunem în bulgărește câteva formule de politețe... Așa, zic și eu, ca o reciprocitate de bun simț.

Ca român, mă oftic că bulgarii ne iau turiștii. Da’ o fac pe bune.

Noi am rămas cu lozinca tâmpită a anilor ‘90 prin care anunțam că nu ne vindem hotelurile! Nu le vindem, le-am lăsat pe mâna fraților Micula, pentru a fi exploatate la sânge, fără investițiile promise!

Și când am deschis poarta așa zișilor investitori, ne-am lăsat pe mâna lui Murad! Nu se compară cu neamțul!

Adauga un comentariu

Aboneaza-ma la comentarii

Editorial

10.378 SEMNĂTURI PENTRU DIZOLVAREA C.L. MEDGIDIA! CONSILIERII AR TREBUI SĂ-ȘI DEA DEMISIA DE ONOARE. AR SALVA ORAȘUL DE CHELTUIELILE CU REFERENDUMUL...
scris de Lucian Cristea
Într-o zi de vineri, 13, cu ghinion pentru superstițioși, cu noroc pentru curajoși, primarul Valentin Vrabie le-a aruncat mănușa cons(...)